Årsmöte 2015

Gillets 14:e Årsmöte i Pålsböle på Åland
den 7-8 februari 2015

Olle och Benita Strömberg Ålandstomtarna hade äran att stå värd för Tomtegillets årsmöte 2015.

Som vanligt när man åker till Olle och Benita så behöver man inte bekymra för någonting, för man vet att allt kommer att fungera.

Vi var 20 stycken som var där, och vi fick besöka sjöfartsmuseet i Mariehamn som var mycket intressant.

Sedan var vi på Godby centrum och bland annat dansade och sjöng tillsammans med barnen.

Dans

Olle hade fått en tomteluva som vi och byborna skulle gissa längden på. Det kom en stor kranbil och hängde upp den för att alla skulle kunna se den. jag tror att längden sedan var över 27 meter. Den som vann tävlingen var en dam från Godby som endast var 7-8 cm från exakt längd.

Sedan fick vi äta en trevlig måltid. Vad äter väl en riktig tomte om inte gröt:)

Efter det åkte vi till Olles och Benitas hem och Fotografiska museumet och Olle gjorde en rundvandring med oss.  En helt fantastisk samling de har, och Olle är suverän på att berätta också. Årsmötet avhandlades i ett av rummen hos dem.

Vi valde också in 2 st nya tomtar i gillet som numera är auktoriserade tomtar av Sveriges Tomtegille.

Owe jakobsson Tommy Von Helen
Owe Jakobsson Tommy Von Hellens

En stor del av oss skulle sedan åka med tidiga färjan tillbaka på söndagsmorgonen, men det blåste kraftigt på natten så vi förstod att hemresan kunde bli problematisk.  När vi kom fram till färjelägret på morgonen så var resan inställd, och vi blev hänvisad till nästa tur som skulle gå 4 timmar senare. Så vi fick åka tillbaka till Olle och Benita och de bjöd oss på en mycket god frukost under tiden. Det gungade kraftigt sedan på båten av blåsten. jag satt vid  väggen och alldeles intill mig så hängde det spypåsar. Väldig många var och hämtade sådana, men jag tror att vi tomtar klarade gungandet bra. Vi är väl antagligen vana med våran gungande släde på julaftonen, tror jag.

Tack Olle och Benita för en trevlig helg. Tack även till er andra som var där.